2018. november 17., szombat

Előszó El Hierrohoz

El Hierro a Kanári-szigetek nyugati legkülső és legkisebb szigete. 2000 óta az egész sziget Unesco Biszféra Rezervátum, valamint az egész sziget törekszik arra, hogy minden a környezettel harmonikus egységben működjön. A fő energia szélenergiából származik, biofarmokon történik a gyümölcs és zöldségtemelés. El Hierro, mint ahogy a többi Kanári-sziget is, vulkanikus működés során jött létre és a mai napig is aktív vulkanizmus jellemzi. Az utolsó kitörés 1793-ban volt a szigeten, de a tenger alatt napjainkig is vannak kitörések, így a sziget körüli tengerfenék állandóan formálódik, átalakul és a vulkanizmus áltak kibocsátott meleg hatására igen gazdag a tenger alatti élővilág, így kedvelt búvárhely is.

Amikor 2004-ben első alkalommal Tenerifén jártunk, menthetetlenül beleszerettünk a Kanári-szigetekbe és akkor megfogadtuk, hogy az összesre elutazunk sorjában. Ez így is történt. Tenerife volt a legnagyobb szerelem, oda többször is visszatértünk, összesen hatszor, majd jött Lanzarote, Fuerteventura, Gran Canaria, La Palma, La Gomera és most az utolsó, El Hierro.

Időközben a szigetek nagyon sokat változtak. Tenerife tavaly sokkolt és elment az összes kedvünk, hogy mégegyszer visszatérjünk oda. A 14 év alatt iszonyatos mértékben eliparosodott és urbanizálódott. Minden szabad beépíthető terület be lett építve, a sziget útjai nem bírják el az autók mennyiségét, a strandok és üdülőhelyek és ismertebb látnivalók megfulladnak a turisták súlya alatt. Sajnos rengeteg hely a Földön erre a sorsra jut napjaikban, kialakul egy új kifejezés is: overtourism, azaz túltúristásodás címszó alatt. Valóban egyre több az olyan hely, ahol már egy pillanat sem élvezhető és ahol a helybéliek már nagyon szenvednek a turizmus mellékhatásaitól, nem megoldott a szemét eltűntetése és a kanálishulladés tisztítása, így sok üdülőhelyn pl. Mallorcán az ürüléket tisztítás nélkül eresztik a tengerbe!. Mindennek oka, a fejlődő, egyre gazdagabb országok, és ezeknek utazó polgárai, az elmúlt évtizedben úgy elterjedt olcsó turizmus, nagyon olcsó repülőjegyek, szállások...és nem utolsó sorban, mi, bloggerek, akik gyakran felfedeztünk szinte még érintetlen helyeket és ezekről, mint titkos tippről meséltünk, miután már azokat is ellepték az utazók. Sok hely már olyan határozatokkal kell hogy védje az ökoszisztémáját, hogy megszabja a naponta beléphető turisták számát, így ezekre a helyekre már előre kell belépést regisztrálni illetve nagyon magsara emeli a szállások árait. Nekünk is az utazás a mindenünk, mi is részese vagyunk ennek, de borzalmas látni és hallani tévé műsorokban, hogy bizonyos helyeknek milyen károkat okoz ez a sok ember. Mi legalább megróbálunk "öko" módon utazni, nem szemetelünk, megpróbálunk olyan termékeket venni, amik nem műanyagba vannak csomagolva, az utazásaink során is szétválasztva gyűjtjük és a megfelelő gyűjtőhelyre elvisszük a szemetünket, nem szemetelünk a természetben mindent, amit magunkkal viszünk, el is hozzuk.

De nagyon elkanyarodtam El Hierrotól. Szóval a Kanári-szigetek tekintetében nekünk Tenerife volt a legszebb, a legjobb, de számunkra már nem élvezhető hellyé vált. Gran Canaria nem tetszett nagyon, Fuerteventura sem. Mivel a 14 év során hagyománnyá vált nálunk, hogy minden év novemberében a szigetek egyikére utazunk, kicsit ijedezve gondolkozunk el, milyen helyek maradnak nekünk még az egész életre, novemberre ilyen klímával? Nem sok hely marad.
A Kanárik tekintetében La Palma, La Gomera és Lanzarote, valamint a még nem ismert El Hierro jönnek szóba, ahova szívesen visszatérünk még a jövőben.

És most, hogy éppen visszatértünk El Hierroról, hamarosan jön a beszámolóm.

1. Szia Andi!

De jó kis bevezető, teljesen egyetértek veled, sajnos egyre több olyan hely lesz, ami túlturistásodik. Szerintem az Azori-szigetek is idővel erre a sorsra jut.

Már alig várom a beszámolót El Hierro-ról!!! Remélem a szállásotok is szuper volt?!

1. Szia, egyszerűen leírhatatlanul gyönyörű volt, sajnos még nincs időm írni róla, még a képeket sem másoltam a gépre...és előtte lesz még egy bejegyzés Costa Ricáról.

2. Nicht mehr die Letzte liebe Flögi...wir haben jetzt eine offiziell achte kanarische Insel....La Graciosa (siehe Post bei mir)

Wie ich dir ja schon geschrieben habe werden wir uns El Hierro auch mal anschauen, aber dennoch stets dort leben wäre nicht mein Ding. Selbst mit genügend Dineros in der Tasche....im Grunde "deine Situation" sagt u.a. auch warum. Bei "Unwettern" keine Möglichkeit etwas zu machen d.h. wenn es länger dauern würde auch abgeschnitten und eine doch sehr schlechte Versorgung (in Bezug auf Lebensmitteln etc.)

Kann mich auch noch gut daran erinnern wieviele Bewohner bei den letzten Aktivitäten bei La Frontera nach Teneriffa zu ihren Famlien "geflohen" sind. Einfach weil die Ängste bestanden vor Ort nicht mehr versorgt werden zu können.

Die Berichterstattungen hatten dann ihr Übriges getan um den Tourismus dort doch zurückgehen zu lassen und so langsam erholt es sich wohl wieder.

Euch für heute alles Gute, drücke die Daumen dass ihr noch einen passende Flug finden werdet um dann endlich wieder in München landen zu können.

Liebe Grüsse

N☼va

1. La Graciosa kennen wir, wir standen in dem kleinem Ort, wovon die Fähre rübergeht und haben ewig gewerkelt, ob wir rüberfahren sollten oder nicht, und dann doch nicht, aber schön war von dem einem Mirador darauf zu blicken.
      Liebe Grüße

3. Hallo liebe Andi,
    das ist eine schönen Einleitung.
    Ja das viele Urlaubsorte übersiedelt mit Touristen sind haben wir auch feststellen müssen, wir waren sehr erschrocken.... schade
    Ich freue mich schon auf Deine Berichte.

Einen schönen Sonntag wünsche ich Dir...
    Liebe Grüße
    Biggi

4. Alig várom a folytatást!
    (Nekem tetszett Gran Canaria.)

1. Gran Canaria mint táj nekünk is nagyon tetesett, de a sok ember, a kosz, nyaralóhelyek kaotikussága, lepukkadtsága nem tetszett és mi már totál a hangulat után ítélünk és nem a kinézet számít már, hoyg szép volt-e vagy sem, hanem hogy jól tudom-e ott magam lelkileg érezni vagy inkább menekülök.

5. Tenerifét illetően egyet értek. 2002-ben jártam ott először,elvarázsolt a sziget.Mostanra már oda jutottam,hogy ha csak át kell szállni Tenerifén és ott kell tölteni egy éjszakát,minden bajom van. Ez a Tenerife már nem az a Tenerife.

1. A most ott kényszerűségből eltötött egy napon sem éreztünk semmi pozitív érzést, a déli részen a borzalmas szállodában éjszakáztunk és másnap csak a sok ipari rész, üzlet üzlet hátán ötlött szembe. :-(